mandag 21. juli 2008

Noe litt annerledes...

I dag har jeg gjort noe jeg ikke har gjort på mange mange år. Jeg har skrevet et brev! Et godt gammeldags håndskrevet brev! Og i denne mail-alder er jo egentlig det ganske sjeldent, i alle fall for meg! Tror kanskje at sist gang det skjedde var når jeg var rundt tolv... Blir egentlig i litt godt humør av å skrive brev, for jeg husker hvor glad jeg ble hver gang jeg fikk brev fra en av mine (mange...) brevvenner! Håper bare at mottakeren setter pris på det, men kjenner jeg henne rett så gjør hun nok det.

Kanskje jeg får svar også? *håpehåpehåpe* ;)

Tilbake igjen på jobb, og i min sedvanlige sultne modus på jobb. Det virker nok sært å ikke spise de 9,5 timene jeg er på jobb, men det er et bevisst valg. Uansett om man er våken eller ikke om natta, er forbrenninga skrudd ned, og antall kalorier som blir brukt som en del av basalforbrenninga er mindre enn på dagen. Derfor spiser jeg ikke på nattevakt. Og dessuten, mye av nattevaktene består av å sitte på rumpa og se på film/blogge/skrive mail/sløve, og logisk nok forbrenner ikke DET noen kalorier heller.

Men jeg er glad jeg har lagt meg til den vanen å ikke spise på natt. Det er så mange som har gått opp mange mange kilo det første året som nattevakt, og det vil ikke jeg utsette meg selv for, nå som jeg har klart å gå ned såpass. Men én ting forstår jeg ikke: Hva er det med denne fredagskosen alle helseinstitusjoner på død og liv skal ha?? Hver fredag blir det satt fram is og nonstop og peanøtter til dagvaktene, rester til kveldsvaktene, og noen få gjenglemte nøtter og nonstop til nattevaktene. Tradisjon, tydeligvis. Hvis jeg noen gang blir å jobbe dagvakter på helseinstitusjon (noe jeg tviler STERKT på!!!) skal jeg, på trass, bake ostekake, sjokolademuffins og créme brulée, bare for å se reaksjonene. *smiler ondskapsfult*

Og ikke engang la meg BEGYNNE på bruk av kaffe som sosialt virkemiddel i helsevesenet! En eller annen gang skal jeg skrive to hovedoppgaver: Én om kaffe som sosialt bindemiddel i helsevesenet, og én om pasientnattbordet som microkosmos. Den gang jeg blir rik og har tid og ork til det. Hadde vært spennende!

Jeg må jobbe litt, er tilbake om 15 minutter ;)

Sånn. Det tok litt lenger tid enn 15 minutter, men hva for rolle spiller det? Ingen av dere som merker det uansett!

Så: Hvilke spennende refleksjoner har jeg å komme med i dag, da? Noe om verdensfred eller mangelen på folkeskikk eller noe i den duren? Eller hva med å kommentere en spennende artikkel jeg leste i en intelligent avis her om dagen? Nei, det har jeg ikke lyst til. Er ikke så veldig intelligent på nattevakt, tror jeg :P

Nei, nå må jeg jobbe litt til, og så gidder jeg ikke blogge mer. Skal blogge mer i morgen uansett, for da skal jeg veie meg. *sukk*

Tadah :D

Ingen kommentarer: