tirsdag 26. august 2008

Vektorer og tålmodighet...

Ja, jeg sliter med dem begge. Virkelig. Det er kanskje ikke noen hemmelighet at jeg er veldig lite tålmodig, og når jeg prøver å lære meg MATTE på NATTEVAKT, da er lunta mi ganske kort. Yup. Men jeg prøver, da! Det skal jeg ha!

Men hvorfor, spør du kanskje deg selv? Hvorfor i alle himmelens navn skal Mill, sykepleier, massør, slankeguru og vokalist, lære seg om vektorregning??? Hehe :P Det er en venninne som har begynt på Allmen Påbygg på Nesodden VGS, og hun er ikke noe god på å forstå seg på matte. Greit nok. Men min elskede, som egentlig er verdens snilleste, foreslo at JEG skulle prøve å hjelpe henne med matten. JEG????? 1: HVA i himmelens gode navn kan JEG om matte som er matnyttig?? 2: HVORFOR i alle dager skal jeg gidde å lære meg dette når det finnes veiledere og lærere som liksom skal lære elevene sine dette? 3: Og HVEM skal lære MEG om vektorer når jeg forstår at jeg aldri kommer til å skjønne noe mer av det enn jeg begynte? Jeg har å sittet mesteparten av en nattevakt med vektorene i bakhodet, og jeg skjønner fremdeles kun de aller første spørsmålene i kapittelet. Slitsomt.

Ser du, Anette, hva jeg gjør for deg?? :P

De av dere som leser måltidsbloggen min, har kanskje funnet noe morsomt der for dagen i dag. Skal Mill drikke øl etter jobb? Ja :D Jeg har ikke tatt meg en post-vakt-øl på årevis! Eller i alle fall månedsvis! Så i dag er det på tide. Ja. Det står en beinkald Heineken i kjøleskapet i gangen og venter på meg... Rart jeg vil hjem, eller?? Det er ikke noe rart i å ta en post-vakt-øl, problemet ligger kanskje heller i tidspunktet. Øl klokka 07.45 UTEN vors, fest og nach først? Hhhhmmmm.... Hvis dere ikke tror meg: Ta en øl når du kommer hjem fra jobb en dag. Samme hvilken dag. Kjenn på smaken, og hold den kalde boksen mellom hendene, og tenk på hvor deilig det er å slappe ordentlig av etter en lang dag på jobb. Og det er akkurat det samme jeg skal etterpå! Bortsett fra at jeg skal leke matte-lærer i samma slengen, da :P

Klart, øl er jo en slanke-no-no. Jeg VET det. Men vettu hva? Akkurat nå driter jeg i det. Jeg er ferdig på jobb om 1 time og 18 minutter (da er klokka 07.30), og jeg har brukt hele natta på å prøve å forstå MATTE (noe jeg ikke noengang har vært god på) og å sjekke dosetter (noe som funker VELDIG dårlig når øya går i kryss fordi du er trøtt :P) (alle de små hvite pillene!!! *frustrert*), så nå har jeg fortjent en øl. Og hvis noen har lyst til å klage på det? Go for it. Like I care. ;)

Ellers? Jeg har gått tur i dag, jeg og Henning Mankell. Styra litt hjemme, og vært på kafeen hos kjæresten en tur. Huff, assa, det er egentlig VELDIG kjipt å bare treffe kjæresten sin når han er på jobb! Ja, innimellom er jeg så 'heldig' at jeg våkner for tidlig etter jobb, og da får jeg noen stakkede minutter sammen med han, men ellers kunne jeg like god ha vært singel alle de dagene jeg jobber. Og det liker jeg ikke :( Savner kjæresten! Diskuterte litt med han i sta om vi skal snu døgnene våre litt, så han står opp tidligere og jeg legger meg senere, så vi får et par timer sammen på formiddagen uten at det går utover søvntimene våre. Skal foreslå det igjen i morgen/etterpå, tenker jeg.

Jeg gleder meg til bursdagen min :D Går og gleder meg til å veie UNDER 70 kilo!!! Tenk noe så kult! *gleder seg*

Men på torsdag, forresten, blir det Paddy's etter jobbmøte. Ja. I ALLE FALL kjæresten og jeg (i og med at det er den eneste frinatta jeg har på 9 døgn :P ), og sikkert også en masse andre morsomme mennesker. Bare å dukke opp! Så vet du det ;)

Nå holder jeg virkelig på å sovne her... Nei, skal jeg gjøre ett siste forsøk på vektorene før jeg må gjøre meg ferdig på jobb? Må forresten skrive litt rapport og henge opp litt væske også...

Nei, skrives mer i morgen ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vektorregning er kanskje noe av det mer matnyttige man har innenfor matten. Men la oss kalle det noe annet: navigasjon. Du liker båter og båtliv, det vet jeg, så da handler vektorregning mye om hvordan man får en båt til å flytte seg fra et sted til et annet.

Har man to akser i vektoren, så er det ganske enkelt. Da har man rett og slett to akser, i matten ofte kalt x og y. I navigasjonen nord og øst. Når du regner forholder du deg rett og slett til flere parametere. Du starter med retningen, trekker fra strømforhold, legger til avdrift for vind etc.

Tre akser er det samme, men da må du tenke deg at du er et fly - da får du aksene nord, øst, høyde - eller x, y og z som det heter i matten.

Visualiserer du slik blir det litt lettere å skjønne hva man driver med. Matte er moro!

Anonym sa...

(Hm, ser at det tidvis ble ganske interessant norsk i den kommentaren. Vel, vel...)

Mill sa...

Vektorregning er sikkert KJEMPEspennende! Bare ikke på nattevakt! :P

Og som du sier, jeg koser meg på sjøen og i båt. MEN: Jeg styrer ikke. Jeg lager mat, forsyner skipper, fokkeslask og matros med styrepils og fór, og jeg lager en svinaktig god toddy. Jeg bader, griller, soler meg og passer på at alle har det bra. Men jeg styrer ikke. Trodde du kjente meg godt nok til å vite at jeg ikke har retningssans? :P

Men takk for kommentaren, det er alltid godt å ha 'knagger' å henge kunnskapen på!