mandag 14. april 2008

Here goes:

Så, her skal jeg se på hvilke utfordringer jeg har, og hva jeg skal gjøre med det.

Utfordringer:

Jeg er lat.
- Ingen spørsmål her. Jeg er lat.
Jeg er glad i mat.
- FOR glad i mat. Og jeg er glad i, og god på, å lage mat. Altfor god mat. Og ost.
Sene middager.
- Jeg pleier å spise middag når Kikkan kommer hjem fra jobb, ca klokka 23.00.
Tid.
- Jeg har en stygg tendens til å glemme å spise på grunn av ting som skjer, skole, jobb, prosjekter o.l..
Øl.
- Jeg er veldig glad i øl, whisky og den type ting.
Hater å trene.
- Det er ubehagelig å trene, jeg liker ikke å være svett, anpusten og ekkel, og jeg føler meg bare feit når jeg trener sammen med andre, så jeg skyr det som pesten!


Tiltak:

Jeg er lat:
Jeg skal begynne med forsiktig trening. Å gå er en enkel form for trening, lett å gjennomføre, og ikke noe ekstra utstyr som må kjøpes for å gjøre det. Og ikke koster det penger heller. Og jeg har gode joggesko.
Og jeg skal slutte å ta trikken til skolen, det er bare tull! Jeg kan heller begynne å ta på meg mer fornuftige sko på skolen, og bruke sekk når jeg har med meg pc'en, fordi det er mer behagelig. Så, fra i morgen av: Jeg skal gå fra og til båten!
Ca 30 minutters gange hver dag skal jeg få til, og hvis jeg går til og fra båten er det ca 30 minutter.

For glad i mat:
Jeg vet jeg er flink til å lage mat, og jeg vet at jeg skal klare å lage mer fornuftig mat. Jeg bruker veldig lite smør, fløte og den type ting, og jeg er flink til å bruke rent kjøtt og fullkornspasta- og ris. Jeg skal fortsette med dette, men jeg skal inkorporere grønnsaker i middagene, gjerne som erstatning for ris/pasta. Dette er et punkt som egentlig er veldig enkelt, det er bare å gjøre det!
En annen ting jeg skal bli flinkere til, er å lage mindre posjoner. Jeg oversizer alle måltider, og jeg skal venne meg til å lage og servere mindre posjoner.
Matpakker er noe jeg ikke er flink nok til å lage. Det er jo ikke noe problem å lage gode og fristende matpakker? Nei! Så jeg skal bli flinkere til å planlegge og lage spennende matpakker som jeg tar med meg på skolen, på jobb, og andre steder. Og så er det så mye billigere enn å kjøpe lunch på Deli de Luca!

Sene middager:
Det er unødvendig å vente til klokka 23.00 med å spise middag. Jeg kan fint spise middag til en mer fornuftig tid, så jeg ikke spiser et stort måltid rett før jeg skal legge meg. Heller bytte ut det siste måltidet om dagen med noe enkelt, frukt, knekkebrød eller noe annet enkelt.

Tid:
Det å skylde på tid er egentlig bare tull. Det handler om å planlegge og å tenke gjennom hva jeg skal gjøre neste dag, og ta med meg mat o.l. i forhold til det.

Øl:
Øl er snop for meg; det er noe å kose seg med når jeg slapper av hjemme eller ute. Av en eller annen grunn relaterer jeg øl og alkohol til det å slappe av med venner, og det skal jeg slutte med. Jeg vil heller bytte ut ordet 'øl' med 'spille kort', 'se film' eller noe i den duren, for å gjøre det enklere å kutte ut alkohol. Ikke det at alkohol i seg selv er noe negativt, men det inneholder MASSE kalorier jeg fint kunne ha klart meg uten. En holdningsendring er det jeg er ute etter! Og jeg skal ikke nekte meg selv å drikke, men jeg skal ikke drikke med mindre det er planlagt minst tre dager i forveien; Hvis det skjer noe alkoholrelatert på short notice, skal jeg heller drikke brus eller kaffe, og fortelle hvorfor jeg gjør det.

Hater å trene:
Jeg hater virkelig å trene. Jeg hater å være svett og anpusten, og jeg føler meg generelt elendig når jeg tvinger meg selv til å trene. Noe som resulterer i at jeg er i ELENDIG form. Jeg skal slutte å omtale trening som noe negativt, jeg skal heller snakke om trening som en utfordring, noe som har en mye mer positiv tone; En utfordring er noe spennende!


Men, nå til noe som er enda viktigere:
Hvorfor gjør jeg dette!?!

Jeg gjør ikke dette for mamma eller pappa. Eller for kjæresten min. Ei heller for venner og bekjente, eller for å få skryt fra de rundt meg. Dette er for meg selv. For å føle meg bedre, for å kunne se på meg selv i speilet uten å kunne peke på masse feil ved meg selv. Jeg har lyst til å kunne kjøpe helt vanlige klær uten å måtte bekymre meg for om jeg må på en BiB-avdeling for å finne noe som passer. Jeg vil ikke føle meg som 'den tjukke' i en hvilken som helst gruppe mennesker jeg er sammen med. Jeg vil bli tatt på alvor når det er snakk om helse og slanking; noe jeg faktisk kan en del om! Det samme gjelder egentlig i alle sammenhenger, jeg føler at det er vanskelig å bli tatt på alvor når jeg er stor. Noe som kanskje bare er en følelse, men det er en følelse jeg har none the less.
Jeg vil slippe å bli anpusten av å gå i trapper. Jeg vil ha midje og kvinnelige former, men jeg at disse skal syntes uansett hva jeg har på meg, jeg vil ikke trenge å kle meg 'riktig' for å vise at jeg har de riktige kurvene. Jeg vil føle meg sterkere og sunnere, og mer motivert og energifylt! Jeg vil føle meg mer levende! Og jeg vil vise for meg selv at jeg kan klare dette!!


Belønning:

Jeg skal ikke belønne meg selv med mat eller noe annet med kalorier, det er bare å lure meg selv. Belønning er f.eks. klær, tilbehør, blomster, en frisørtime eller noe i den duren. Ting jeg ønsker meg! Så når jeg har kommet meg ned i den vekten jeg bestemmer meg for, skal jeg kjøpe meg masse nye klær som passer til min nye kroppsform, og det er jo en kjempebelønning bare det! Og når jeg har veid meg i morgen tidlig skal jeg sette helt konkrete mål i forhold til vekt og tidsrammer.
Men EN ting jeg har lyst til å ta utgangspunkt i: Jeg SKAL ha på meg mine slim-jeans siste skoledag! Noe som betyr at jeg egentlig har dårlig tid :P Hvis jeg skal ha tirsdager som mine veie-dager betyr det at 10 juni er min slim-jeans-dag, og det er 8 uker til. Så det store spørsmålet er: Klarer jeg en kilo i uka? For hvis jeg klarer det, er jeg ganske sikker på at jeg får på meg den buksa! Og hvis buksa fremdeles ikke passer etter å ha gått ned 8 kilo på 8 uker; Vel, så har jeg allikevel gått ned 8 kilo ;)


Konklusjon:
Jeg gleder meg til i morgen. Jeg begynner på en måte 'på nytt', på ny frisk, bare med et enda bedre utgangspunkt enn forrige gang. Og jeg begynner med en gang, med å gå bort til kafeen og videre bort på butikken for å handle inn til lett middag i dag og matpakker i morgen.
Nemmli ;)

Ingen kommentarer: